Microsoft verklaart Xbox One design
Microsoft heeft op haar Xbox website een groot artikel geplaatst waarin zij uitleggen hoe ze tot het design van de Xbox One zijn gekomen. Ze gaan daarbij zowel in op de hard- als software. Je zou je kunnen afvragen of ze dit stuk geplaatst hebben als reactie op de vele kritische reacties. Velen vinden de nieuwe Xbox teveel lijken op een grote zwarte videorecorder.
Met de Xbox One wil Microsoft een compleet entertainment systeem lanceren. Daarbij moet het dus niet alleen een gaming console zijn, maar ligt de nadruk ook op het kijken van TV, video's en het browsen op het web. De gebruikersinterface van de Xbox One moest herkenbaarheid uitstralen. Daardoor is de Modern UI welke we ook terugzien in Windows Phone, Windows 8 en Windows RT nu ook verwerkt in de interface van de Xbox One. Dit alles in een 16:9 jasje, waarmee ze de verhoudingen van de gangbare (O)LED, LCD en Plasma TV's aanhouden.
Ook over het uiterlijk aan de buitenkant is nagedacht. Het grote vierkante ontwerp van de console moet een knipoog zijn naar de vierkante tiles die je in de userinterfaces van Windows veelvuldig ziet terugkomen. Het diepzwarte uiterlijk van de Xbox One voegt volgens Microsoft ook iets extra's toe. Het is de zwartst mogelijke kleur welke geproduceerd kan worden. Zwart accentueert nog meer het beeld, waardoor de omlijsting nog meer lijkt te verdwijnen en de aandacht volledig gericht is op het entertainment gehalte van de console.
Ditzelfde geldt voor de controller en de Kinect sensor, door het zwarte design verdwijnt de aandacht op deze stukken hardware en ligt veel meer de nadruk op enerzijds de fel gekleurde knoppen van de controller en anderzijds bij de Kinect sensor op het beeld en niet de sensor.
In onderstaande mooie video leggen de verschillende engineers nog even extra uit wat de Xbox One zo mooi maakt.